Afl 16: De populariteit van eetmedia

Lindas instagramEr zijn kookboeken, receptenbladen, romans en films waarin eten centraal staat, tvprogramma’s met kookwedstrijden en zelfs complete kookzenders. Facebook en Instagram staan vol foto’s van eten. Dat is best raar: eten is een zintuiglijke ervaring. Waarom willen mensen dat eten dan toch graag gemedieerd beleven, zonder dat ze kunnen ruiken en proeven? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de populariteit van ‘eetmedia’.

Onze mediastudent Folkert Coehoorn maakte een item over de kookprogramma’s van Jamie Oliver. Nadat Oliver eerst zijn kijkers vooral dicteerde wat ze moesten eten, zet hij zijn celebrity status nu in om hen een gezonde levensstijl aan te leren. Klasse speelt hierbij een belangrijke rol: het is de manier van leven van de middenklasse die zo wordt gepromoot. Eten is immers een belangrijke manier om je te sociaal en cultuur te onderscheiden.

Media bieden heel veel commerciële mogelijkheden voor voedselfabrikanten, bijvoorbeeld door een programma te sponsoren. Zowel in fictie als talkshows zien we bovendien veel product placement. We bespreken hoe dit werkt aan de productiekant en wat publieksreacties daarop zijn.

Het interview is deze keer gemaakt door onze mediastudent Daan Jongen. Hij sprak met foodstylist Hanneke Boers. Zij werkt zowel redactioneel (bijvoorbeeld voor Libelle, AllerHande en Jumbo), als commercieel (zoals Knorr, Hema en Conimex). Ze legt uit hoe zij te werk gaat voor deze verschillende typen media en ze geeft een aantal trucs weg. De mediadoctoren bespreken dit in het kader van echtheid.

Aan het einde van de uitzending formuleren we een antwoord op de vraag. We komen tot een opvallend eenvoudige conclusie.

Beluister deze aflevering:

Links bij deze aflevering:

Je kunt je ook via iTunes op deze podcasts abonneren. 

One comment on “Afl 16: De populariteit van eetmedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *