Afl 23: Reclameregels

photo (1)Het is heel normaal om in een talkshow reclame voor je boek te maken, maar je mag niet zeggen in wat voor auto je rijdt. Reclame voor tabak en wiet zijn verboden, maar voor frisdranken niet. Hoe zitten deze regels eigenlijk in elkaar? In deze aflevering verwonderen we ons over reclame: wat mag er wel en niet als je reclame maakt, en wie bepaalt dat? We doen dat met mediaconsultant en internetfenomeen Gyurka Jansen. Hij werkt onder andere voor Fabmagazine en The Post Online.

Folkert interviewde Michael Dijkstra, een eenentwintigjarige ondernemer in de internetreclame. Hij vertelt dat het verschil tussen wat wel en niet mag een groot grijs gebied is. Er zijn veel producten waar gedoogd reclame voor gemaakt mag worden, maar waar wel strenge regels voor zijn. De vuistregel hier is dat als een product gevaarlijk zou kunnen zijn, er vaak regels voor zijn opgesteld.

Aan de hand van het interview bespreken met we met Jansen wat de regels online nou eigenlijk zijn. Die blijken er simpelweg nauwelijks te zijn. De Reclamecodecommissie heeft wel een aantal zaken vastgelegd, maar wettelijk gezien kan je daar niet veel mee. Hij benadrukt dat het vooral een overweging is van wat je lezers accepteren en wat je er aan kan verdienen.

Chris en Iris maakten een reclameblok met verboden reclames. We bespreken of het wel zo duidelijk is dat dit verboden is. Wanneer mag je bijvoorbeeld wel of geen reclame maken voor alcohol? Het blijkt vooral te gaan om een norm binnen het zelfregulerende systeem van de reclame-industrie. De Reclamecodecommissie kan wel uitspraken doen, maar geen sancties opleggen.

Aan het einde van de aflevering beantwoorden we de vraag. De logica achter reclameregels draait om een gezamenlijke norm: zaken waarvan verondersteld wordt dat we die fout vinden, mogen niet. We concluderen dat er een onderliggende ideologie is die betrekking heeft op het idee van fatsoen en het tegen zichzelf beschermen van mensen. Het systeem van zelfregulering zonder sancties lijkt te werken:  reclamemakers hebben er niets aan om consumenten voor het hoofd te stoten.

Beluister deze uitzending:

Links bij deze uitzending

One comment on “Afl 23: Reclameregels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *