Afl 56: Persoonstargeting

Online kunnen doelgroepen heel specifiek gedefinieerd worden en worden reclames ‘gepersonaliseerd’. Schuilt hierin een privacygevaar of is zulke persoonstargeting juist een uitkomst omdat je zo niks voorgeschoteld krijgt waar je niet op zit te wachten?

In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over online persoonstargeting. Dit doen we samen met dr. Sophie Boerman, universitair docent Persuasieve Communicatie. We bespreken in welke mate adverteerders kunnen inzoomen op jou als consument, of reclames altijd als zodanig worden herkend en welke rol ethiek hierbij speelt .

Redacteuren Thom Aalmoes en Folkert Coehoorn maakten een item over microtargetting. Ze laten zien welke informatie sites voor handen hebben en wat ermee wordt gedaan [Snel kijken].

Redacteuren Narin Esmaeel en Sebastiaan van de Poll gingen op bezoek bij Bits of Freedom, de digitale burgerrechten-organisatie, en interviewden David Korteweg over privacy [Snel kijken].

Bekijk deze uitzending:

Links bij deze uitzending:

  • Studie Kruikemeier, Sezgin en Boerman naar microtargetting;
  • Studie Boerman, Willemsen en Van Der Aaa naar effecten disclosure van reclame;
  • Studie Boerman en Kruikemeier naar gesponsorde tweets van politiek partijen;
  • Artikel RTL: Specifieke targeting door Facebook;
    Artikel The Guardian: Targetingsproces van politieke partijen.

U kunt zich ook via iTunes of Stitcher op deze podcasts abonneren.