Afl 6: Recensies

Media staan bol van recensies van allerlei cultuuruitingen. Aristoteles deed het al in zijn Poetica; tegenwoordig vertelt menig blogger wat hij vindt van muziek, film, boek of feest. Waarom zijn mensen geïnteresseerd in de mening van een ander? In de zesde aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de recensie.

In het tafelgesprek definiëren we de recensie en gaan we kort in op de geschiedenis en ontwikkeling. Ook het economisch aspect komt aan bod: is de recensie niet een marketingmiddel? We bespreken de rol van autoriteit en het verschil tussen recensies over hoge en lage cultuur. Tot slot vragen we ons af of je alles kunt recenseren, zoals Recensiekoning doet, en of recensies bij alle soorten media passen of dat deze vorm voorbehouden is voor printmedia.

Om zicht te krijgen op de praktijk van de recensie interviewden we Hans Beerekamp, televisierecensent bij NRC Handelsblad. Hij wil met zijn recensies graag de ambachtelijke kant van televisie maken laten zien. Zijn denkbeeldige lezer is iemand die nooit televisie kijkt. Recenseren ziet hij als “boodschappen doen in de supermarkt in je hoofd”.

In het wetenschapsgedeelte bespreken we verschillende onderzoeken naar recensies. Zo is er een verschil tussen recensies van arthousefilms en mainstream-films. Het blijkt dat vooral arthousefilms voor bezoekers afhankelijk zijn van recensies. Televisierecensies zijn weer anders. Hoe waren televisierecensies vroeger in vergelijking tot nu?

Aan het einde van de aflevering komen we terug op de waarde van recensies. Zijn recensies een vorm van marketing die ons helpt als consumenten of een vorm van cultuurduiding die ons helpt als burgers?

Links bij deze aflevering:

4 comments on “Afl 6: Recensies

  1. Toch opmerkelijk, het gebrek aan kennis bij ook deze mensen. De gouden film van HET BOMBARDEMENT wordt hier aangehaald als voorbeeld van een succesvolle film, ondanks de slechte recensies. De Gouden Film stelt voor dit soort releases echt helemaal niets voor. Uiteindelijk zijn er zo’n 180.000 mensen naar de film gegaan en dat is allesbehalve goed.

  2. @Martin Met 180 duizend bezoekers staat Het Bombardement in de top 11 van best bezochte Nederlandse films. Weliswaar geen commercieel succes, maar ondanks de vernietigende kritieken kon de film qua bezoekersaantallen de Amsterdam Arena met gemak drie keer vol krijgen.

  3. Lees dit even om te zien wat de verwachtingen waren.
    http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/12/het-bombardement-van-het-bombardement
    ‘Als er minder dan een half miljoen bezoekers op de film afkomen, dan hebben we ergens een denkfout gemaakt’

    http://symbid.com/ideas/1140-het-bombardement/sections
    “We verwachten minimaal 500.000 bezoekers en dat aantal kan oplopen tot boven de miljoen. De verwachte omzet is daarmee tussen de €2.825.000 (laag), €5.050.000 (medium) en €6.550.000.”

    en

    “Vanaf 400.000 bezoekers gaan de Symbid investeerders hun geld terugverdienen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *