Afl 80: Kopieercultuur


Kunst, kleding en consumentengoederen worden massaal geproduceerd, ver weg van de gebruiker. Het is daarbij lastig om te onderscheiden wat ‘echt’ is en wat nep. China is meester in het kopiëren van producten: het lijkt wel of creativiteit en originaliteit daar anders worden ingevuld. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over kopieercultuur. Dat doen we met Jeroen de Kloet, hoogleraar Globalisation Studies aan de UvA.

We hebben het over ambachtelijkheid, klasse en authenticiteit. In het interview praten we met advocaat Jean-Louis Veenstra van de Kunstenbond over auteursrecht en het beschermen van ideeën [snel kijken]. In het item bevragen we bezoekers van De Bijenkorf op de Dam hoeveel waarde zij hechten aan de authenticiteit van hun aankopen. In het item bevragen we bezoekers van De Bijenkorf over de waarde die zij hechten aan de authenticiteit van hun aankopen. [snel kijken].

Bekijk deze uitzending:

Links bij de uitzending:

  • Overzicht onderzoeksgebieden Jeroen de Kloet