Afl 18: Het nieuwe televisiekijken

Promo voor populaire serie Game of ThronesTelevisieseries zijn ongekend populair. Vroeger moesten we wachten tot Amerikaanse series in Nederland werden uitgezonden op tv. Nu kijken mensen naar gedownloade of gestreamde series wanneer zij maar willen. Dit betekent vaak meerdere afleveringen achter elkaar. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over het nieuwe televisiekijken. Verandert deze manier van kijken ook de manier waarop verhalen worden verteld? Wij doen dat samen met Dan Hassler-Forest, Universitair Docent op het gebied van film aan de UvA.

Dan Hassler-Forest legt uit dat er een spanningsverschil is tussen een week moet wachten op een aflevering en alles achter elkaar kunnen kijken. Dit kennen we nog van het negentiende-eeuwse feuilleton. Hierbij maakt ook uit of je alleen kijkt of samen. Marathon kijken – de positievere naam voor wat pathologiserend binge viewing wordt genoemd – betekent dat je niet altijd gelijkloopt met je vrienden. We bespreken daarbij de veranderde status van deze series en hun kijkers.

Linda had een interview met Willem Bosch, schrijver van onder andere de series Feuten en Van God Los. Hij vertelt wie er allemaal invloed hebben op een scenario en hoe hij te werk gaat. Hij stelt dat makers meer bezig zijn met zorgen dat kijkers iets hebben om over te praten dan met mensen aan de buis gekluisterd houden.

Er is veel geld te verdienen met zulke series. Daardoor wordt fancultuur steeds meer door mediaproducenten gestuurd. Er is dan ook sprake van fan-exploitatie. Tegelijkertijd proberen fans ook hun eigen ruimte te behouden. 

Onze mediastudent Folkert Coehoorn maakte een item over de cliffhangers van Goede Tijden, Slechte Tijden. We bespreken of de cliffhanger verdwijnt nu mensen anders televisiekijken. De cliffhanger heeft echter meer functies dan de kijker verleiden na te zomer weer in te schakelen, het heeft ook te maken met genre.

Aan het einde beantwoorden we de vraag. We zitten nu midden in veranderingen. Het ‘ouderwetse’  televisiekijken (real time) zal zeker niet verdwijnen en de oude kenmerken zullen dan ook blijven. Er zijn evenwel dingen nieuw, vooral door de financiële impuls. Hierdoor kan talent tot bloei komen en zien we betere manieren van storytelling en meer engagement met fans. Digitale cultuur brengt ons nieuwe ervaringen. Dan Hassler-Forest eindigt met een zorg: het nieuwe televisiekijken zou de kloof tussen de haves en have-nots wel eens kunnen vergroten.

Links bij deze uitzending:

Boek van Hassler-Forest: Transmedia: verhalen vertellen in het digitale tijdperk.
Bundel over fanculturen.

U kunt zich ook via iTunes op deze podcasts abonneren. 

3 comments on “Afl 18: Het nieuwe televisiekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *