Afl 137: Economisch nieuws

Kennis is macht: wie weet wat er gebeurt, kan daar op inspelen. Waar vroeger zakelijke contacten elkaar brieven doorgaven met nieuws over militaire kwesties, diplomatie en het hof, heeft nu iedereen toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de staat en haar handelsbetrekkingen. Zulk nieuws beïnvloedt de publieke opinie en bij economie draait het allemaal om vertrouwen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de effecten van economisch nieuws. Dat doen we met Mark Boukes, Universitair Docent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

We staan lang stil bij onderzoeksmethoden: hoe bepaal je wat precies onder economisch nieuws valt en hoe meet je de stand van de economie? Boukes legt uit in welke periodes er meer negatieve en wanneer er meer positieve berichtgeving is. Uiteindelijk laat dr. Crone zich zelfs overhalen over het nut van effectonderzoek.

Links bij deze uitzending: 

  • De studie van Damstra en Boukes die centraal staat in de uitzending;
  • Het proefschrift van Damstra;
  • Studie naar de validiteit van sentimentanalyse;
  • Studie naar consumentenvertrouwen.