Afl 182: Hoe we dankzij AI betere docenten worden

Sinds de doorbraak van ChatGPT een jaar geleden is er veel gezegd en geschreven over kunstmatige intelligentie en het onderwijs. Onder veel docenten heerste paniek: wat te doen als papers ook door een computer kunnen worden geschreven? Er was daarbij nauwelijks aandacht voor de docent zelf. In deze speciale aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over AI als een hulpje voor docenten. Dat doen we met computerwetenschapper Nico Naus, universitair docent aan de Open Universiteit.

Niet alle universitaire domeinen hebben evenveel baat bij AI. maar alle docenten kunnen AI inzetten in hun onderwijs en onderzoek. We bespreken tips (laat ChatPDF meerkeuzevragen voor je maken!) en tricks (doorprompten!). We ontkomen er niet aan toch de studenten te bespreken en hebben het ook over accountantability. We beantwoorden de vraag hoe AI het geven van onderwijs kan veranderen, verbeteren en misschien ook verslechteren.

Als luisteraars voorbeelden van goede tools voor docenten weten, zullen we die hier delen.

  • ChatPDF, waar je PDFs kunt uploaden en bevragen;
  • DeepL, een vertaaldienst die ook gehele documenten doet;
  • GoodTape, een sterkte transcriptietool.

Verwante afleveringen uit het archief:

Aflevering 99: Praten met computers, met Theo Araujo;
Aflevering 130: AI in het journalistieke proces, met Yael de Haan.