Samen met de politie heeft defensie het monopolie op geweld. Dat maakt het bij uitstek een tak om goed te controleren. Toch is er vanuit de journalistiek weinig aandacht voor ons leger, tenzij er incidenten naar buiten komen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over defensie in de media. Dat doen we met Dieuwertje Kuijpers, politicoloog en journalist.
Defensie maakt het de pers moeilijk, maar vanuit de pers is de belangstelling ook gering. Hoe hangt dit samen met een pacifistische bias van journalisten, beperkte journalistieke budgetten en het gevaar van oorlogsmissies? Zelf maakt defensie veel branded content, die ook nog eens vaak niet als zodanig herkenbaar is. We bespreken of omroepen zich hiervoor wel moeten lenen en praten over de mismatch tussen het PR-apparaat van defensie en kritische journalistiek. Voldoet de Nederlandse pers aan haar waakhondfunctie als het op defensie aankomt?
Links bij deze aflevering:
- Proefschrift Kuijpers Gambling with lives for political survival: How democratic governments respond to casualties during military interventions;
- Branded content defensie: podcast over corps commandotroepen.
Verwante afleveringen uit het archief: