Afl 39: Populaire cultuur in de regio

Televisie- en radiostudio’s zijn gevestigd in Hilversum en mediamakers wonen in de grachtengordel. Mediaproducties richten zich op een nationaal publiek, maar hoe zit het buiten de Randstad? Wat is het belang van lokale cultuur? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over populaire cultuur in de regio. Te gast is Irene Stengs, cultureel antropoloog verbonden aan het Meertens Instituut.

Stengs is gespecialiseerd in lokale identiteiten. Deze gaan over een verbintenis met de plek waar je woont of waar je vandaan komt. Dit kan dus overal zijn, ook in de stad. Er is echter sprake van een specifieke categorie, de plattelands- of streekidentiteit. Mensen die hierover spreken zetten die lokaliteit op één lijn met het platteland of de regio.

Momenteel doet Stengs onderzoek naar André Rieu, wereldwijd bekend en beter verdienend dan Bruce Springsteen. Waarom is hij interessant in een onderzoek naar lokale identiteit? Enerzijds draagt hij heel duidelijk een Limburgse identiteit uit, terwijl hij anderzijds mondiale bekendheid heeft.

Linda merkt op dat als we het over zingen in dialect hebben, het nooit gaat over zingen in plat Amsterdams. Hierin zien we volgens Stengs een bestaande hiërarchie, waarin het Amsterdams niet als dialect wordt gezien. Iets benoemen als dialect is dus eigenlijk al een politieke handeling.

2016-04-25Muziek in dialect was lang niet te horen op de Hilversumse radio. In reactie hierop kaapten zendpiraten de ether en begonnen geheime zenders, waarin de lokale identiteit een grote rol speelt. Onder de luisteraars van deze geheime zenders ontstaat een gemeenschapsgevoel, dat volgens trouwe luisteraars ontbreekt rondom de Hilversumse radio. Onze nieuwe student Sebastiaan van de Poll maakte hier een item over. [Snel kijken] Dat Hilversum het type muziek dat op geheime zenders werd gedraaid niet uitzond, komt volgens Vincent doordat dit te volks en niet verheffend voor het publiek was.

Stengs vertelt dat het begrip ‘piraten’ tegenwoordig breder is. Het verwijst niet alleen naar die illegale zenders, maar ook de nieuwe levenslied zangers worden ‘piraten’ genoemd. Vincent vindt de fancultuur bij de ‘piraten’ interessant, omdat deze sterren heel erg dichtbij staan. Er is weinig afstand en veel gelijkheid.

Mediastudent Folkert Coehoorn interviewde Meppelaar Jaap de Boer, die betrokken is bij nagenoeg alle festiviteiten in Meppel. [Snel kijken] Volgens De Boer zit de kracht van de Meppelse festiviteiten in de binding, gastvrijheid en gemoedelijkheid die de Meppelaars creëren tijdens hun evenementen. Linda merkt op dat lokale identiteit verschuifbaar en flexibel is, maar het toch als heel eigen wordt gepresenteerd. Er is een soort constructie van een mythische lokale identiteit.

De Mediadoctoren sluiten of met de vraag wat het belang is van populaire cultuur in de regio. Vincent merkt op dat het gaat over de lokale identiteit die gevierd moet worden. Hierin is geen enorm verschil met stedelijke cultuur, alleen de afkomst is anders. Irene is het hier mee eens. Wat volgens haar interessant is, is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen populaire cultuur en lokale populaire cultuur. Het hoe en waarom hiervan zegt iets over hoe mensen zichzelf in de wereld zien en is dus belangrijk om te onderzoeken.

Bekijk de opname:

Links bij deze uitzending:

U kunt zich ook via iTunes of Stitcher op deze podcasts abonneren.

One comment on “Afl 39: Populaire cultuur in de regio

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *